Saturday, February 18, 2017

Ayat-Ayat Cinta 2

Makanya, ini adalah post pertama belog ini setelah 3 tahun lamanya. Ha Ha Ha...

Buku sambungan kepada Ayat-Ayat Cinta ini mensajikan banyak pelajaran, pengajaran dan hikmah. Namun, Fahri terlihat seperti seorang yang terlalu sempurna dari segala aspek. Buku yang dibaca ini mempunyai 1004 muka surat. Tebal giler! Aku start baca buku ni dari 23 December 2016 hingga 2 Januari 2017. Kalau ikutkan tarikh abes buku ni, ni kiranya buku pertama aku baca tahun 2017!




Beberapa petikan yang menarik di dalam buku ini:

Dia teringat pesan gurunya, Syeikh Uthman,"Ada kalanya diam itu baik, bahkan terbaik, diam itu emas. Itu adalah diam disaat yang memang kita harus diam. Dan diam kita bukan sebuah kemungkaran baru, tapi diam kita justeru kebaikan. Tapi ada kalanya diam bererti kita jadi syaitan yang bisu. Itu adalah jika seharusnya kita angkat suara dan bicara demi menjelaskan mana yang benar dan mana yang salah, tetapi kita diam sahaja. Kita diam sahaja disaat kita harus bicara tentang kebenaran adalah bentuk syaitan bisu. Kau harus tahu bila saatnya kau diam dan bila kau harus bicara, bahkan tidak boleh diam sekejap pun".

"Aku ingin cintaku kepada Aisha seperti bunga-bunga makrifat di hati para solihin, di para nabi. Bunga-bunga makrifat yang tumbuh daripada kalimat-kalimat tayyibah yang akarnya menghunjam ke bumi dan buahnya rimbun di langit. Bunga-bunga makrifat itu tidak pernah layu, selalu mekar sepanjang musim. Bunga-bunga makrifat itu begitu indah, keindahannya hanya boleh ditangkap oleh mata batin para pencinta sejati. Bunga-bunga makrifat itu menguapkan aroma keharuman yang menyegarkan ruh, menyegarkan fikiran, jiwa dan raga. Aku ingin cintaku kepada Aisha seperti itu pakcik".

Errr  ok jiwang

Tapi kan aku memang tak sangka betol dapat abeskan buku ni sebab Fahri macam perfect sangat. Mana de yang sesempurna Fahri dalam dunia ni oii

0 comments:

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Google+ Followers

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology