Tuesday, September 13, 2011

Jaja & Din - Noor Suraya

Rupanya jatuh cinta membuat kita terbuai² ke seluruh alam tanpa ingin berhenti ke mana² perhentian..



Jaja seorang gadis berusia 25 tahun yang sepanjang hidupnya tidak pernah jatuh cinta pada mana² lelaki tiba² jatuh cinta pada gambar seorang lelaki yang tidak diketahui asal usulnya..Asalnya gambar itu ditangkap oleh Mie,teman baiknya untuk satu iklan hari raya..

Bertitik tolak dari gambar itu,Jaja cuba mengesan siapakah jejaka misteri itu dengan menggunakan alasan dia ingin membayar 'duit iklan'..Malang bagi Jaja kerana Mie langsung tidak ingat di mana gambar itu diambil..Sejak hari itu,Jaja sentiasa memilih untuk balik balik ke kampung halamannya menggunakan jalan lama semata² untuk mengesan lokasi tanah perkuburan dalam gambar tersebut.

Pencarian Jaja tetap diteruskan walaupun masa telah berlalu selama dua tahun..Pelbagai peristiwa yang berlaku dalam tempoh itu..Jaja sudah tahu bahawa jejaka misterinya itu bernama Din & merupakan seorang ustaz..Itu sahaja maklumat yang diperolehinya dalam dua tahun itu..

Nasibnya baik apabila suatu hari dia berjumpa Hatim(tukang kayu yang diupah membuat almari di apartmentnya) yang juga merupakan sepupu Din..Dengan pertolongan Hatim dan rakan Jaja,Kak Shaliah Jaja membawa Din ke rumahnya untuk diperkenalkan kepada ibu bapanya..

Jaja membuat langkah drastik dengan meminta ibu bapanya meminang Din..Satu langkah yang dikira bukan satu kebiasaan bagi masyarakat Melayu..Namun Jaja tetap tegas dengan pendiriannya..Dia hanya akan mengalah jika dia ditolak oleh Din!


Maha Suci ALLAH yang melahirkan rasa kasih sayang dalam hati hamba²NYA, rupanya Din juga turut merasa 'sesuatu' pada Jaja dan setelah melakukan solat sunat istikharah,dia yakin untuk berkata 'YA'..Din merasa tersanjung kerana Jaja memilih dia yang tidak punya apa²..

Kesungguhan & keutuhan cinta Jaja amat mengesankan..Daripada seorang gadis yang dahulunya solatnya pun 'celam celum',dia 'dipahat' Din sehingga menjadi seorang wanita muslimah..Menjadi seorang wanita yang mulia,cekal dan tabah dan tidak mengalirkan air mata ketika menghantar Din berjuang fisabilillah

Beberapa bulan selepas Din pergi berjihad di Afghanistan,Jaja mendapat berita Din telah mati syahid di sana..Jasadnya tidak dijumpai namun sebentuk cincin ditemui sekali dengan jari Din di medan perang..Jaja redha..Anaknya Umar menjadi penguat semangat..

Dua tahun berlalu,Jaja tetap setia menanti Din..Status keberadaan Din masih tidak diketahui sama ada hidup ataupun sudah meninggal dunia (EH..macam Nur Amina dengan Adam)..Hinggalah suatu hari Jaja sudah 'tutup buku'..Bukan kerana dia penat menunggu..Cuma dia tidak mahu menaruh harapan lagi..

ALLAH Maha Besar,tanpa disangka pada hari Jaja sudah 'menutup buku' itu,Din pulang dengan dua jari daripada tangan kiri yang sudah hilang..Rupa²nya ALLAH 'menulis' yang lain untuk mereka..Jaja dan Din sudahnya hidup berbahagia di dunia & insyaALLAH mereka mohon di akhirat juga..


Komen penulis : Kalau kamu rasa cerita Nur Kasih itu manis,aku rasa cerita Jaja & Din ini sepuluh kali lebih manis..Kalau baca pertama kali boleh menitis air mata..Baca kali kedua belas pun akan ada kemungkinan untuk bazirkan air mata..Kisah cinta Jaja & Din bukannya cinta biasa..Cuma aku tertanya²,masihkah ada lelaki sebaik Din di zaman sekarang ini?

4 comments:

fndrocka said...

lelaki sebaik Din mestilah ada..tapi perempuan lebih suka lelaki yang nakal.hikhikhik

✿ Cik Nadyaa ✿ said...

#EhYeke..hahaha..nak cari suami mestilah cari yg macam Din..stok geli² boleh la cari yg nakal :p

alien said...

hihihi~
lelaki yg perfek tu ada...
tapi org cakap, baik kita perfekan diri kita dulu baru cari yg perfek.. baru padan.. ye dak

Anonymous said...

Salam..saya Wanny daripada Jemari Seni. Saya tertarik dengan review novel jaja & din. Sebelum nie pernah tak awak sertai mana-mana peraduan anjuran Jemari Seni. Kalau ada atau tidak boleh beritahu saya di emel saya shazwani.cheawang@gmail.com Terima kasih

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology