Friday, September 2, 2011

About The Author - John Colapinto



1. Pertama sekali nak ucapkan terima kasih kepada MACMILAN English Dictionary kerana membantu aku membaca dengan lebih kefahaman lagi,buku ni memang kemain banyak perkataan yang aku tak kenal,setiap page asik nak kena semak kamus je..kadang setiap perenggan. Ayayai. Pengalaman membaca buku ni macam aku study untuk peperiksaan..penat tapi menyeronokkan sebab dapat belajar!

2. About the author karya John Colapinto merupakan sebuah karya yang unggul bagi aku. Keindahan kata yang digunakan John agak berlainan namun menjadikan ceritanya lebih berkesan dan mendebarkan.

3. Walaupun buku ini dikatakan bergenre thriller, ianya lebih banyak bermain dengan aksi dalaman melalui emosi dan pemikiran watak berbanding fizikal.

4. Menceritakan tentang seorang lelaki bernama Cal yang punya cita-cita tinggi untuk menjadi penulis bestseller, namun impian seringkali tertangguh dek kerana belum menjumpai karyanya yang betul-betul masterpiece. Dia tinggal di flat secara ala kadar.

5. Sehinggalah di suatu hari, rakan serumahnya bernama Stewart menunjukkan sebuah karya yang ditulis kepada Cal. Stewart meminta Cal untuk memberikan pendapat tentang karyanya sebelum dihantar kepada ejen/publisher.

6. Lepas baca sikit penulisan rakan serumahnya, Cal memang tak ragu-ragu lagi..karya Stewart betul-betul Masterpiece. Di negara orang putih, sebuah buku yang bestseller sudah cukup untuk menjadikan penulisnya kaya raya. Ini membuatkan Cal merasakan masa depan Stewart sangat cerah,di samping dia merasa cemburu.

7. Esoknya, Stewart kemalangan jalan raya. Mati di tempat kejadian.

8. Cal mengambil draft karya masterpiece arwah yang dah siap, dia menghilangkan semua bukti-bukti yang mengatakan Stewart adalah penulis asal, kemudian dia menghantar karya itu kepada penerbit atas nama dia.

9. Karya yang berjudul 'Almost Like Suicide' itu bukan saja dapat dijual dengan harga yang tinggi, tapi turut menarik perhatian penerbit filem. Sejak dari situ, hidup Cal jadi senang.

10. Tapi..tapi..disangka hujan sampai ke petang,rupanya taufan lepas zuhur. Rupa-rupanya,sebelum Stewart kemalangan dia sempat hantar karya masterpiece tu kepada seorang perempuan bernama Janet. Kiranya Janet ni ada bukti lah yang Cal bukan penulis asal tapi mencuri karya Stewart.

Bertitik tolak dari situ, Cal pun mencarilah perempuan bernama Janet dan apa hubungan dia dengan arwah Stewart. Pengolahan cerita sedikit perlahan namun mendebarkan..berbaloi-baloi. Lebih mendebarkan bila Cal jatuh cinta dengan Janet.




Published with Blogger-droid v1.7.4

3 comments:

iz said...

adoi..apsal ko x abiskan cerita abis menda cerita nih..adusss...

sekarang ak dlm dilema, apa terjadi kat cal..yang si jenab(janet), sampai ati lak nak jatuh ati kat si cal..
aiyoyo..

bagi abisla cerita..cerita tergantung ni bro..

fndrocka said...

kehkeh..datang beraya rumah aku untuk tahu kisah selanjutnya,sekian.

Tukang Karut said...

dah cukup2... nanti aku cari la buku ni...

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Google+ Followers

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology