Sunday, August 14, 2011

Negeri 5 Menara - A.Fuadi

gambar pinjam dari google. baru semangat nak snap camera tak ada bateri pulak! maap. maap.

Buku ni tulisan A.Fuadi daripada Indonesia dan telah di alih bahasa kemudiaan diterbitkan oleh PTS. jalan cerita sangat superb dan mengancam lari dari klise cerita novel biasa. bagi peminat cerita cinta maaf sila jangan baca buku ini. sebab buku ini lebih daripada itu. buku ni tentang kehidupan. pengorbanan disiplin dan kejayaan. untuk warga pendidik amatlah digalakkan untuk membacanya banyak tips2 yang dapat diaplikasikan dalam kehidupan sebenar.

cerita ni tentang Alif yang melanjutkan pelajaran ke Pondok Madani yang sangat jauh daripada kampung halaman semata-mata memprotes tindakan ibunya yang menghalang dia ke sekolah tinggi biasa dan menyuruh nya meneruskan pelajaran di sekolah agama. pada pandangan masyarakat sekolah agama adalah sekolah untuk mereka yang tidak pandai dan gagal untuk menempatkan diri di sekolah tinggi.

sangkaan Alif meleset kerana pondok madani bukan tempat pelajar yang gagal meneruskan pelajaran tapi tempat untuk menerpa kejayaan. dengan kata hikmat man jadda wa jadda ALif bersama sohibul menara yang lain meneruskan pengajian sehingga ke tahun enam.

pondok madani mengajar mereka jujur. disiplin, dan memupuk semangat juang yang tinggi. paling respect ialah pelaksanaan undang-undang kat sana walau sekecil pun kesalahan tetap akan didenda dan peraturan perlu dihafal dan tidak di tulis di mana-mana relevannya? kalau tulis kat buku. yang ingat buku tu kita tak hafal pun. n kat sana walau siapa kita walau sebagus mana walau apa pangkat asalkan buat kesalahan mesti kena hukum macam aliff n 2 lagi kawan dia kena hukum botakkan kepala sebab pergi surabaya beli alatan untuk malam persembahan tahun 6 walau persembahan sangat mengagumkan dan dapat pujian tapi bila buat kesalahan diaorang kena lucut jawatan dan hukum botak iaitu hukuman kedua berat sebelum buang. cuba kalau kita sekarang buat salah sikit ngendeng2 cikgu bodek2 buat surat tunjuk sebab then lepas thats why la budak naik kepala sekarang.

walaupun dalam dilema sama ada menjadi buya hamka seperti yang dihajati ibunya atau menjadi BJ Habibie bekas presiden indonesia. Alif terus gigih memasang angan dengan awan bawah menara masjid bersama sohibul menara dan akhirnya berjaya menjadi wartawan TEMPO di Amerika Syarikat.

buku ni banyak cerita tentang cita-cita dan impian. kisah pengorbanan dan kehidupan. aku rasa kalaulah sistem kat pondok madani ni dilaksanakan di semua sekolah kat malaysia nie. masalah sosial, ponteng dan sebagainya tak akan berlaku. tak percaya? cubalah. ha3

sekarang negeri 5 menara dalam proses penerbitan filem dan A.Fuadi dengan isteri dalam usaha membangunkan pondok madani.

dan kata keramat man jadda wa jadda sapa berusaha dia berjaya boleh jadi azimat untuk kita. dan tak salah untuk kita bermimpi asal ada usaha pasti jadi kenyataan insyaallah.

buku ni ada sambungan ranah 3 warna tak habis baca lagi huk3.. jumpa lagi . adios=))

7 comments:

fndrocka said...

Peh..laju kau up entri..baru beberapa jam mendaftar sebagai ahli.

Kau perkenalkan lah lagi buku2 dari seberang..dgr kabor sana byk penulis power2..

alien said...

dia ni rajin membaca encik fnd..
teruskan..

gadis NOTA pelekat said...

fnd.. ha3 aku ter hyperaktif sikit.
nanti aku try usha buku2 dari sana. tulisan diorang banyak isi dalam. mmg power.

alien.. ho3. tq3 sy biasa-biasa saje. =)

Miss Ayda said...

menarik

Anonymous said...

bessss giler buku ni ;)

Anonymous said...

bessss sgt....man jadda wa jadda...sgt terkesan

Anonymous said...

dah tgk citer negeri 5 menara. superb!! best siot!!! man jadda wa jadda!!!

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Google+ Followers

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology