Saturday, August 6, 2011

Tangerin & Nikotin - Mimi Morticia

Sebelum aku baca buku puisi 'Tangerin & Nikotin' karya Mimi Morticia,aku tak pernah rasa puisi boleh mengkhayalkan, aku tak tahu puisi boleh bikin orang ketagih serupa hisap pit,aku tak tahu indahnya puisi boleh belai orang tido..boleh buat orang jatuh cinta atau boleh buat orang tertawa. Keh keh. Selesai aku baca,baru aku tahu yang puisi ni serupa magik jugaklah lebih kurang. Mana taknya,dah rasa macam kena rasuk pun ada. Kuh kuh kuh.


Buku Tangerin & Nikotin ni sebenarnya buku puisi poket. Poket tu membawa maksud saiznya kecil dan boleh masuk dalam poket.

Dalamnya adalah himpunan puisi pendek dan panjang sikit hasil karya Mimi, memandangkan itu buku puisi maka segalanya dalam buku tu termasuklah noktah dan komanya adalah penipuan semata takde kena mengena yang hidup yang zombie atau yang sudah di surga,tapi kalau sama tu kira kebetulan,doranglah yang kata gitu.


Bukunya nipis je, aku naik komuter dari KL Sentral nak menuju ke Port Klang...sebelum sampai ke Port Klang dah selesai,tapi tu mungkin sebab dalam pada nak menunggu komuter sampai tu aku dah mula baca.hehe. Puisi-puisi dalam buku Mimi ni memang masuk melekat ke otaklah. Feel dia santai,rasa macam menghirup air Ice-blended Choc kat Starbuck, perlahan-lahan aku hirup, sayang nak habiskan. Bila habis,rasa tak cukup. Rare.


Pengalaman baca buku puisi senipis itu seakan-akan aku habis baca buku novel tebal. Nipis tapi sarat..haa gitulah. Puas tapi tak cukup. Gila apakah ini? Pffft. Ok meh aku bacakan satu puisi untuk kau..tajuknya 'Gencatan'.


"Seandainya,

hari ini engkau boleh datang sendirian,

tanpa ego mu yang ikut-ikutan,


aku yakin,

setidak-tidaknya,

kita,

masih punya harapan."




Tapi,jaga-jaga..kat buku tu ada pernyataan "Buku ini hanya layak dimiliki oleh minda matang sahaja".  Macam nikotin jugak,budak-budak tak usah mengada. Sekian.



image
image

0 comments:

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Google+ Followers

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology