Sunday, August 28, 2011

Dilbert, A Treasury of Sunday Strips - Scott Adams



1. Komik Dilbert ni boleh dikatakan komik yang femes dan punya fan yang tersendiri, karya Scott Adams ni dah dibawa merentasi ke seantero dunia termasuklah Malaysia. Kalau biasa baca akhbar TheStar, mesti perasan muka Dilbert ni. Tapi bagi yang tak pernah nak amik peduli fasal komik Amerika mungkin tak tahu menahu lah.

2. Buku komik ni adalah kompilasi kartun Dilbert sepanjang 5 tahun yang publish kat akhbar setiap hari Ahad. Buku komik setebal 224 mukasurat ni dibukukan dengan saiz standard komik omputeh yang besar tu dan menggunakan kertas berkualiti macam buku teks sejarah. Berbezalah dengan komik doraemon yang bersaiz kompak. Harga pun beza.

3. Ini adalah komik humor jenis pejabat-pejabat. Isu yang dikomikkan Scot Adams memang serba-serbi relatad dengan isu perniagaan dan korporat,kiranya dekat di hati orang pejabat la, makcik cleaner yang kerja dekat pejabat pun boleh terkesan dengan buku ni. Selain humor yang bijak-bijak, buku ni juga penuh dengan sarcasm,sinism,mengata kawan pejabatism,mengutuk bos secara halusism, di mana ianya menampilkan realiti dunia pejabat.

4. Watak kartun utama tentulah Dilbert dengan Dogbert, dibantu oleh ofismate paling rapat yakni si Wally, turut serta adalah watak staff HR, staff Marketing,staff IT dan budak praktikal yang akan muncul sekali skala. Watak yang paling sakit hati jatuh kepada Bos dorang lah.

5. Penulis buku ni Scott Adams merupakan lulusan dalam bidang ekonomi dan management, pernah bekerja 8 tahun di bank dan kemudian di syarikat telekomunikasi yang kedua-duanya disifatkan sebagai 'humiliating & low-pay'. Bertitik tolak dari situ lah dia dapat idea untuk mewujudkan Dilbert.

6. Di samping bergelak dengan jenaka-jenakanya, boleh juga dijadikan buku panduan kepada graduan yang bakal menempuh alam pejabat. Boleh memahami jargon-jargon dan tingkah laku manusia di pejabat secara santai.





Published with Blogger-droid v1.7.4

1 comments:

Unknown said...

ko peminat die ke

apa salah ek tajuk kencang

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology