Sunday, August 7, 2011

The Last Song - Nicholas Spark




The Last Song

1. Ditulis oleh Nicholas Spark. Sebelum ni aku pernah baca buku dia bertajuk 'Dear John' dan aku teragak-agak untuk baca buku dia yang lain. Dan sedang aku baca buku The Last Song ni,aku dah order satu lagi buku dia. Punyalah power.

2. Watak utamanya adalah seorang gadis berusia 17 tahun, Ronnie. Dia ni seorang yang rebel. Jenis melawan mak bapak, pernah kena tangkap polis sebab mencuri suka-suka. Kawan-kawan pun semua jenis takde pedoman.

3. Dalam versi filem,watak Ronnie ni dilakonkan oleh Miley Cyrus. Kiranya boleh tahan lawalah jugak. Aku tak tengok lagi filem tu..tapi bagi yang dah tengok..dont judge a book by its movie.

4. Bila tiba musim panas, Mak si Ronnie tadi hantarkan Ronnie dan adik lelakinya Jonah dari tempat tinggal dorang di kota New York ke North Carolina,kawasan pantai yang lebih mendamaikan.Ibu bapa dorang dah bercerai,ini menyumbang juga pada konflik diri Ronnie.

5. Berbeza dengan Ronnie, Jonah tu kelakar.

6. 3 tahun Ronnie tak bercakap dengan ayahnya atas sebab dia rebel dengan ayahnya, kononnya ayah dialah punca keluarga dorang berantakan. Tapi ayahnya steady je berdepan dengan keras kepala Ronnie.

7. Kemudian masuk plot Ronnie berkenalan dengan Marcus yang samseng,berkawan dengan Blaze dan bercinta dengan Will. Semua ni betul-betul merubah karekter dan cara Ronnie melihat kehidupan.

8. Sapa yang pernah baca buku Nicholas Spark, mesti tahu Spark ni memang power menyampaikan cerita sambil perlahan-lahan dia twist dan menampakkan hasilnya. Memang feel cerita ni.

9. Sebab apa tajuknya The Last Song? Sebab ada berkait dengan piano. Ayah Ronnie ni pemain dan cikgu piano. Ronnie pun berbakat jugak,pandai buat lagu.

10. Dipendekkan cerita, buku ni tentang pengorbanan, kemaafan dan mencari kebahagiaan dalam hidup. Sapa yang asik nak rebel je tak tentu pasal,sedang eloklah baca novel ni.hehe.
Published with Blogger-droid v1.7.4

9 comments:

Dekna said...

nak pinjam boleh? hihi

Fnd Rocka said...

Boleh dtg amik sendiri kat rak buku aku ;-)

Miss Ayda said...

Nicholas Spark la weh. Xabes2 dgn Jonathan dia nih hehe

Fnd Rocka said...

Kah kah kah..salah lagi..Nicholas Spark ye rakan2.

Miss Ayda said...

dekat entry tu pn Jonathan Spark. ko ni bg nama kt anak ko Jonathan la haha

Fnd Rocka said...

Ok..nanti aku tanya pendapat kat Juliana Evans ok tak nama Jonathan ni

Miss Ayda said...

hahah ko ni kelakar la. mcmana la leh kuar nama Jonathan tuh

Fnd Rocka said...

Entah..

Nurul Adiba Mazlan said...

movie nya dah tgk, tp buku nya belum baca lg.;') lepas ni kalau berkesempatan nk baca juga. :)

andrea hirata

Flickr

Footer Widgetized Areas

Random Post

Media News

Advertisement

About Canvas

LIke Us

Some More Post

Recent Comments

Pages

More Post

Random Post

Powered by Blogger.

Recent Articles

News

Famous Posts

Video

Technology